برش لیزر چیست؟

برش لیزری تکنولوژی است که در آن با لیزر مواد مختلف را با دقت زیاد ،سرعت بالا و با قدرت زیادی برش می دهد. به دلیل قطر کم لیزر، برش لیزری برش بسیار دقیقی بوده و هیچ گونه خطایی ندارد. در اغلب موارد، تنها نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد نوع جنس ماده است، زیرا سطح برخی مواد پس از برش لیزر کمی می سوزد. بهتر است بیشتر در مورد خصوصیات برش لیزر بدانید.

موادی که می توان روی آنها برش لیزر انجام داد

تقریبا می توان روی اکثر فلزات برش لیزری انجام داد، فلزاتی مانند فولاد، آهن و آلومینیوم بیشترین کاربرد را در برش لیزری دارند. مواد دیگری که می توان روی آنها برش لیزر انجام داد شامل چوب، پلاستیک، شیشه و سرامیک است. در مقایسه با روشهای مشابه برش مانند دای کات، برش لیزری برای مواد کوچک مناسب تر است .

مزیت برش لیزری

مزیت اصلی برش لیزری نسبت به سایر روش ها انرژی متمرکز شده آن است که قطر کانونی کوچکی داشته و همچنین سرعت زیادی نیز دارد، از این رو این برش ظرافت بسیار بالایی دارد.

برش لیزر

برش لیزر

مزیت دیگر برش لیزری نسبت به روش مکانیکی، کار راحت تر با آن است و پس از برش لبه ها را خراب نکرده و علاوه بر برش مستقیم، می تواند این کار را به صورت منحنی نیز انجام دهد. علاوه بر این موارد ، برش لیزری دقت بسیار بالایی داشته و با وجود کمی سوزاندن، به کل کار ضربه نمی زند. برخی مواد به دلیل خصوصیاتشان تنها باید توسط برش لیزری برش بخورند، مثلا برای برش شیشه، لیزر از هر دستگاه دیگری بهتر آنرا برش می زند و شیشه را نمیشکند .

لیزر و کاربرد آن

بصورت خلاصه میتوان گفت برش لیزری فناوری است که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می‌شود؛ و نوعاً از این فناوری در زمینه صنعت استفاده می‌شود. برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می‌شود. قسمتی از جسم مورد نظر که بریده می‌شود یا آب می‌شود یا می‌سوزد یا تصعید می‌شود و توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود؛ و سر انجام سطح بریده شده با کیفیت خیلی عالی ایجاد می‌شود. لیزر صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنایع نظامی، ساختمانی، هوافضا، پزشکی، آزمایشگاهی و پژوهشی، ارتباطاتی، فیزیک، شیمی و … کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *